Erik Telford har förekommit en hel del i tidningsspalterna, där hans story har fascinerat läsarna. Drömmarna var stora redan då han var en ung entreprenör.
– Det har varit en enorm resa, säger Torbjörn Malmqvist, vd på Eriks fönsterputs sedan 2018.Han om någon vet. Han var företagets första fast anställda fönsterputsare 2001 och har haft de flesta arbetsuppgifter man kan tänka sig under resans gång. Att de idag skulle finnas i 60 kommuner i södra och västra Sverige kunde han knappast ana då. Inte heller att de skulle ha så många som 70 fönsterputsare. Från huvudkontoret i Höganäs styrs all planering för de 36 bilarna med hjälp av ett modernt egenutvecklad affärs- och logistiksystem. Det krävs med cirka 21 000 kunder.
– När jag började hade Erik 400 kunder och han kunde inte längre klara det ensam med hjälp av bara tillfälligt anställda, säger Torbjörn Malmqvist som kom från ett jobb vid järnvägen när han började på Eriks fönsterputs.
Eriks historia startade redan 1997. Grundaren Erik Telford kan beskrivas som den energiska entreprenören, som ibland hamnade snett, men alltid kom på fötter igen. Hemma i Landskrona började han som 16-åring tjäna egna pengar på just fönsterputsning. Det ena ledde till det andra och så småningom kom han att driva ett städföretag med 200 anställda på varvet i Landskrona. Men uppgången blev senare fall och företaget gick i konkurs.Eriks liv som entreprenör fortsatte däremot, nu i Kullabygden där hans bostad i Skäret norr om Nyhamnsläge blev basen för ett litet fönsterputsarföretag. Då hade ännu en av hans verksamheter, Pappersbolaget, gått omkull och behovet av en inkomst fick honom att återuppta sitt allra första jobb.
– Erik hade ett otal affärsidéer och hade bestämt sig för att aldrig någonsin ta en anställning. Och fönsterputsning kunde han ju, så därför satsade han på det, säger Daniel Telford, son till Erik och huvudägare till företaget idag.
Så värvades nya kunder
Med en jeep körde Erik själv omkring och putsade fönster, först i grannskapet och därefter utökades området bit för bit. Till hela Höganäs, till andra skånska orter… Behovet visade sig vara stort. Nya kunder värvades genom direktreklam i brevlådorna som först familjen och sen de anställda fick hjälpa till att dela ut.
– En period hade vi en specialbyggd bil för fyra personer. När de andra putsade fönster gick jag gata upp och gata ner i samma kvarter och delade ut reklam, berättar Torbjörn Malmqvist.Principen var densamma som idag, helst ska det vara tätt mellan kunderna så att fönsterputsarna kan ta flera hus samtidigt utan att behöva flytta bilen. Idén om abonnemang på fönsterputsning dök upp när Erik varit igång en tid.
– Kunder började fråga när han skulle komma nästa gång. Det hade ju inte Erik koll på, så då satte han sig och började göra upp scheman, säger Daniel Telford.
Det var något helt nytt, enkelheten och bekvämligheten var just det som kunderna – villa- och radhusägarna – frågade efter. De tecknade sig för ett abonnemang och visste att Eriks skulle komma när det var dags, utan att de behövde ringa. Efteråt lade fönsterputsaren den handskrivna fakturan i brevlådan.
Putsar på sitt eget sätt
När Erik behövde fler fönsterputsare kom han bland annat i kontakt med Höganäs basket och de litauer som spelade i den framgångsrika klubben.
– För flera av dem blev jobbet som fönsterputsare en möjlighet till inkomst i Sverige. De kom hit själv först och sen kom många familjer efter. Glädjande nog så är flera av dem fortfarande anställda, några har gått vidare och driver egna företag som fönsterputsare vilket inte alls är något bekymmer för oss. Vi välkomnar konkurrensen, säger Daniel Telford.För Erik var det viktigt att personalen trivdes, berättar Torbjörn och Daniel. Det hölls årliga fester hemma i hans trädgård för anställda med familjer och han anlitade en person som hade språkundervisning för dem.
– Att vi har kunnat erbjuda arbete för så många, utan krav på utbildning, känns verkligen betydelsefullt, säger Torbjörn Malmqvist.Utbildningen står Eriks fönsterputs själv för, idag startar alla med en två månaders internutbildning som inte bara handlar om att lära sig hur man putsar rent, utan lika mycket om sådant som kundbemötande, logistik och säkerhet. Torbjörn Malmqvist minns hur det gick till när han började.
– Jag fick lära mig genom att stå ute i Skäret och putsa på Eriks hus, som tur var hade jag handlaget för det. Det var Erik själv som lärde mig och så gav han mig ett videoband att titta på. Han hade en egen putsningsmetod som han hämtat från USA, där man putsar vertikalt istället för horisontellt, den använder vi fortfarande.
Lite som Ikea
Professionella fönsterputsare som trivs och kan alla delar i sitt jobb är en stor del av hemligheten bakom framgången för Eriks fönsterputs, menar han.
– Utrustningen i sig är enkel. Vi använder pälssvabb, gummiraka, diskmedel och varmt vatten. Är det väldigt kallt ute har vi även lite sprit i vattnet.
Erik Telford brukade jämföra Eriks fönsterputs med Ikea.
– Ingvar Kamprad var en stor förebild för honom. Han ville skapa något som alla har råd med. Där man har det billiga abonnemanget med utvändig fönsterputsning som en grund och sen kan bygga på med olika tillval efter vilka personliga behov man har, säger Daniel Telford.Artikel producerad av Bonnier News