Allmänna villkor

1) Tjänsten

1.1) Beskrivning av tjänsten

Eriks Fönsterputs i Sverige AB (företaget) erbjuder tjänster för rengöring av kundens fönster och närliggande delar av fastigheten. Tjänsterna utförs inom de geografiska områden som anges av företaget vid varje gällande tidpunkt. Företaget leder och planerar arbetet kontinuerligt och kan vid behov justera tillgängliga geografiska områden eller planera om tidigare utlovade leveranser. Sådana ändringar meddelas kunden i god tid före det planerade tillfället.

1.2) Abonnemang och återkommande leveranser

Abonnemangstjänster levereras enligt fastlagt schema för året, med leverans inom 7 dagar före till 14 dagar efter planerat startdatum. Vid ändringar som påverkar leveransen meddelas kunden minst 7 dagar i förväg. Aktuellt schema finns på företagets webbplats eller kan skickas i pappersform på begäran.

1.3) Övriga tjänster och tidsbokningar

För tjänster som kräver tidsbokning, exempelvis arbete inuti en bostad, lokal eller stängd fastighet, bokas en tid i samråd mellan företaget och kunden. Bokad tid ska ses som ett riktmärke och kan avvika med upp till 30 minuter från avtalad starttid. Vid förväntade avvikelser som överstiger 30 minuter informeras kunden så snart som möjligt. Om tjänsten inte kan utföras enligt överenskommelse och det skapar olägenhet för kunden, erbjuds kunden en ny tid.
Kunden ansvarar för att ge företaget tillgång till fastigheten enligt överenskommelse.

1.4) Information

Efter utförda tjänster inom ramarna för återkommande leveranser, informeras kunden direkt via e-post och/eller sms. Om e-postadress eller mobilnummer inte angetts i förväg, sker information om utfört arbete först genom den faktura som skickas efter att tjänsten utförts.

1.5) Prisberäkning

Pris per arbetsmoment eller del av byggnaden fastställs vid första tillfället, baserat på en bedömning av kundens byggnader och fönster enligt den aktuella prislistan. Leveranser sker enligt villkor och beräkningssätt för våra olika huvudtjänster. Om byggnadens förutsättningar avviker från vad som kunde förväntas enligt prislistan, informeras kunden och nytt prisförslag lämnas. Vid rabatterade kampanjvillkor gäller rabatten en gång per hushåll under en 12-månadersperiod, om inget annat anges. Fotografier av fastigheten tas enbart för prisberäkning och hanteras i enlighet med GDPR.

1.6) Prisjustering

Prislistan justeras normalt vid ett årsskifte och kunden informeras då om nya priser. Prisberäkning som kan påverka framtida leveranser kan initieras av både företaget och kunden vid förändrade förutsättningar eller efter begäran.

1.7) Avbokning

Kunden kan avboka före påbörjad schemaperiod utan kostnad. Påbörjad period avser 7 dagar före till 14 dagar efter schemalagt startdatum. Vid avbokning under denna period utförs tjänsten om inga hinder föreligger. Nekar kunden personal tillträde utan giltig anledning, kan företaget debitera självkostnadspris för förlorad tid.

1.8) Avtalslängd och uppsägning

Abonnemang har ingen bindnings- eller uppsägningstid och kan sägas upp när som helst. Vid uppsägning under påbörjad period gäller avbokningsvillkoren innan uppsägningen verkställs.

1.9) Distansavtal
Avtal ingångna på distans ger privatpersoner ångerrätt enligt lagen (2005:59) om distansavtal. Fullständig information om ångerrätten finns på företagets webbplats eller skickas på begäran.

2) Kunden

2.1) Personuppgifter

I samband med att kunden beställer och utnyttjar en tjänst krävs det att personuppgifter såsom namn, personnummer, adress och kontaktuppgifter lämnas till oss för fullföljande av avtalet. Dessa uppgifter behöver vi för att på bästa sätt kunna utföra den beställda tjänsten, erbjuda krediter, garantier och support. Uppgifterna sparas i vissa fall även för att vi ska kunna utveckla våra tjänster samt för marknadsföring och merförsäljning.

Du har i egenskap av registrerad flera andra rättigheter enligt Dataskyddsförordningen (GDPR). Vi är förhindrade att radera vissa personuppgifter innan vi ges möjlighet att fullgöra våra rättsliga förpliktelser gentemot myndigheter och till dig som konsument. Vidare har du rätt att invända mot behandlingen av dina personuppgifter och inge klagomål avseende vår behandling av dina personuppgifter till Datainspektionen. För vidare information om hur dina personuppgifter behandlas hänvisar vi till vår integritetspolicy på: eriksfonsterputs.se/integritetspolicy

2.2) Skyldighet att underlätta

Kunden ska säkerställa tillgång till fastigheten, inklusive grindar, larm och parkeringsmöjlighet. Om hinder försvårar arbetet kan företaget debitera förlorad tid eller extra kostnader. Parkeringsmöjlighet ska finnas i direkt anslutning till fastigheten, i annat fall kan det komma att debiteras ett tillägg som för privatpersoner inte är berättigat till skattereduktion.

2.3) Skyldighet att informera

Kunden ska meddela företaget om tjänsten inte kan utföras eller om särskilda omständigheter föreligger. Om mer än 50% av arbetet hindras kan detta räknas som en avbokning.

3) Ekonomi

3.1) Fakturering

Faktura skickas snarast efter att arbetet utförts, om inget annat har avtalats. Företaget avgör på vilket sätt som fakturan översänds till kunden baserat på kundens lämna de kontaktuppgifter. Betalning sker med befriande verkan endast om den sker i enlighet med villkoren på fakturan.

3.2) Betalning

Betalningsvillkor för fakturor är 15 dagar för privatpersoner och 30 dagar för företag och andra juridiska personer om inget annat avtalats. Vid försenad betalning har företaget rätt att ta ut en påminnelseavgift samt dröjsmålsränta enligt räntelagen. Vid återkommande försummelse av betalning har företaget rätt att permanent säga upp eller tillfälligt spärra kundens tjänst. Obetalda fordringar kan överlämnas till indrivning med tillkommande kostnader och avgifter.

3.3) Inställelse- och administrationsavgift

På varje faktura tillkommer en obligatorisk Inställelse- och administrationsavgift. Denna avgift är för privatpersoner ej berättigad till skattereduktion.

3.4) Skattereduktion (så kallat RUT-avdrag)

Kunden godkänner att företaget handlägger ansökan om skattereduktion till Skatteverket i enlighet med gällande lagstiftning. Efter att kunden har uppfyllt villkoren för ansökan om skattereduktion sänder företaget denna till Skatteverket. Om kunden inte beviljas skattereduktion, helt eller delvis, är kunden betalningsskyldig för resterande belopp.

4) Förbehåll

4.1) Arbetsmiljö

Företaget har en lagstadgad skyldighet att arbeta aktivt med personalens arbetsmiljö. Vi vill att personalen ska känna sig trygg på sin arbetsplats och inte utsättas för någon onödig fara. Personalen på fältet har ett ambulerande arbete och arbetsplatsen är därför förlagd på kundens fastighet. Därför kan företaget vid särskilda fall avsäga sig hela eller delar av arbetet. Detta avgör personalen på plats utifrån riskbedömning och företagets arbetsinstruktioner i förhållande till gällande arbetsmiljölagstiftning.

4.2) Kunds egendom

Vid utförande av tjänsten flyttar inte personalen kundens lösa egendom för att kunna utföra arbetet på grund av risk för skada på både egendom och personal. Om lös egendom eller växtlighet står i vägen för att utföra tjänsten på ett kvalitativt, tillförlitligt och säkert sätt förbehåller vi oss rätten att inte slutföra delar av den utlovade leveransen.

4.3) Spröjs

Vid fönster med avtagbara spröjsar, där dessa ska monteras av och/eller på i samband med att tjänsterna utförs, riskerar de skador. Spröjs- och spröjsfästen är inte åldersbeständiga, företaget avsäger sig därför ansvaret för skador i samband med av- och påmontering. Om kunden bedömer att hen har känsliga spröjs eller spröjsfästen, av ålder eller kvalitetsorsaker, ska kunden meddela detta på förhand så att vi kan ta extra hänsyn till detta.

4.4) Känsliga fönster och fasader

Det finns många olika typer av fönster och fasader, både till funktion och utseende. Det finns ett antal fönster som kräver särskild behandling vid fönsterputsning; självrengörande fönster, fönster med solfilm, kompositmaterial (t.ex. plexiglas) eller övriga ytbehandlade fönster. Fasader kan se ut att bestå av ett tåligt material, men istället vara byggt av material som lätt kan ta skada, såsom frigolit. Har kunden sådana typer av fönster eller fasader ska detta på förhand meddelas så att vi kan ta extra försiktighetsåtgärder. Meddelas detta inte i förväg avsäger sig företaget ansvar för skador som kan uppkomma. Kontakta din fönstertillverkare eller glasmästare om du är osäker kring fönstertyp.

4.5) Kraftigt nedsmutsade fönster

Beställning av fönsterputs avser vanlig rengöring eller puts av fönsterrutor. Har man kraftigt nedsmutsade fönster, fönster med färgstänk eller rester från hårt material likt cement och sand är detta inget som tas bort vid en normal putsning. Då putsning med denna typ av smuts riskerar att repa glaset kan företaget välja att ej putsa dessa rutor.

4.6) Redan skadade fönster

Om kunden har repiga eller i övrigt skadade fönster utanför normalt slitage med hänsyn till fönstrets ålder ska detta meddelas i samband med beställning av tjänsten. Personalen har rätt att avstå arbetet om de upptäcker repor och skador tills att skadan dokumenterats. Upptäcks tydliga repor på plats utförs arbetet endast i samråd med kunden där ett avtal ska signeras om att informationen mottagits.
Har kunden mycket smutsiga fönster kan repor först upptäckas efter påbörjat arbete, i de fall detta inträffar ska arbetet avslutas tills ovanstående information delgivits.

5) Reklamation och skadeanmälan

5.1) Reklamation

Om kunden önskar att reklamera det utförda arbetet bör denna reklamation ske inom tre (3) vardagar från att tjänsten utfördes för att företaget ska kunna kontrollera utförandet samt åtgärda reklamationen.

5.2) Skador

Om kunden upptäcker skada på egendom som kan härledas till tjänstens utförande, ska denna anmälan göras i ett elektroniskt formulär på företagets webbplats, alternativt på pappersblankett som översänds till kund på begäran. Om vår egen personal orsakar en skada under utförandet av tjänsten kommer denna att dokumenteras och meddelas kunden snarast möjligt. Det är viktigt för båda parter att skador dokumenteras noggrant, gärna med bild.

6) Ursäktligt avtalsbrott (force majeure)

6.1) Definition

Ett avtalsbrott är ursäktligt om avtalsenlig prestation hindrats av en omständighet som legat utanför parts kontroll och som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med eller tagit i beaktande vid tiden för avtalets ingående och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.

6.2) Tidsram

Om hindret endast är tillfälligt, är avtalsbrottet ursäktligt under så lång tid som är rimlig med hänsyn till hindrets konsekvenser för partens möjligheter att prestera avtalsenligt.

6.3) Prestation

När hindret är permanent bortfaller parternas skyldigheter att prestera. För återgång av redan utförda prestationer gäller tidigare paragrafer i avtalet.

6.4) Skälig tid

Den part som inte presterar avtalsenligt och är ursäktad enligt ovanstående stycken, ska meddela motparten om hindret och hur det påverkar möjligheten att prestera enligt avtalet. Om sådant meddelande inte ges inom skälig tid efter det att parten fick kännedom om eller borde ha fått kännedom om hindret, är han skyldig att utge ersättning för den skada som motparten kunde ha undvikit om meddelandet lämnats i rätt tid.

6.5) Tillämplighet

Inget i denna bestämmelse hindrar att en part innehåller sin prestation eller häver avtalet. Denna bestämmelse begränsar alltså endast parts rätt till fullgörelse, prisavdrag och skadestånd.

Definitioner

Abonnemang Tjänster som utförs återkommande till ett av företaget upprättat årligt schema

Tidsbokning Förutbestämd dag och tid då arbete planerats

Huvudtjänst Bestämmer beräknings-, planering-, leverans-och bokningsmetod samt möjliga undertjänster.

Schema Planering som definierar när tjänsten utförs

Period Ett intervall då tjänsten beräknas utföras

Tillfälle En tidpunkt då tjänsterna utförs

Spröjs Fönsteravdelare, kan vara både fast och avtagbar

Tillval Vad kunden kan välja till

Tillägg Obligatoriska tillägg beroende på omständigheter

RUT-avdrag Skattereduktion för husarbete

Uppdaterade och gäller från och med 2025-01-01
För uppdraget gäller konsumenttjänstlagen (1985:716) och dessa Allmänna villkor. Aktuella villkor finns alltid tillgängliga på vår web: eriksfonsterputs.se/villkor

Personuppgiftsansvarig är Eriks Fönsterputs i Sverige AB, 556668-9716, Verkstadsgatan 2 B, 263 39 Höganäs.