Frågebank

Allmänt

14 resultat

  • Ni var i mitt område men putsade inte mitt hus, varför?

    Det kan bero på flera olika anledningar, den vanligaste orsaken är för dem som har gjort tillvalet ovanvåning.

    Då ovanvåningsputsningar kräver arbete från stege så innebär det att vi måste ha två putsare på plats hos er, en som håller stegen och en som kan utföra själva putsningen.

    Skulle ni se oss i ert område så kan det vara så att putsaren kör själv, då kommer de tillbaka till er så fort dem är två och kan hjälpa er med ovanvåningen.

  • När kommer ni till mig nästa gång?

    Titta gärna på vilket schema ni tillhör. Lägg märke till att en putsperiod pågår i 14 dagar och vår ambition är att vara hos er inom dessa dagarna.

    Har vi inte varit hos er än i denna perioden?
    Eftersom vi är väldigt väderberoende kan det dessvärre vara så att vi har blivit försenade. Trots att solen kanske skiner hos er så kan vi varit försenade från tidigare områden där det har regnat och blåst mycket.

    Vet du om att du justerat ditt abonnemang kan du kanske eventuellt ha hoppat över denna perioden? Kontakta kundservice via mail eller telefon så hjälper vi dig att kolla på just Ditt upplägg av abonnemanget.

  • Hur söker jag arbete hos er?

    Vi är ständigt på jakt efter drivna människor som kan komplettera vårt team.
    Våra tre värdeord är ‘Professionellt’ ‘Enkelt’ och ‘Personligt’
    Känner Du att just Du passar in?
    Klicka här eller skicka ett mail så hör vi av oss!

  • Spröjs, vad är det?

    Ett fönsterparti kan vara indelat i flera små fönsterrutor.
    Spröjs kallas de ribbor som delar av ett fönster, i flera rutor. Det finns typer av fasta spröjs och avtagbara (lösa) spröjs.

    Om fönsterpartiet består av en glasruta kan man oftast montera av spröjsen när man putsar fönstret.

    Om fönsterpartiet består av flera glasrutor är det spröjsen som håller glasrutorna, detta kallas Fasta spröjs.
    Fasta spröjs kan inte monteras av utan varje glasruta måste putsas var för sig.

  • Hur får jag putsning av min balkong?

    Balkongen/terrassen kan givetvis putsas om ni är hemma vid putstillfället och då släpper igenom våra putsare via huset. Behöver du veta vilken dag vi kommer pga du vill få putsat din balkong, kontakta kundservice via mail eller via telefon så ordnar vi att vi aviserar er dagen innan vi kommer.

    Finns din balkong/terrass på en högre höjd, så får våra putsare Aldrig släppa taget om stegen och klättra över räcket, detta är regler från Arbetsmiljöverket som vi måste gå efter.

  • Arbetar ni under kollektivavtal?

    Ja, vi har kollektivavtal för både tjänstemän (Almega Unionen) och kollektivanställda (Almega Fastighets).

  • Behöver jag tillhandahålla vatten/stege till putsare?

    Nej, våra putsare har allt material som dom behöver med sig i bilarna. Allt från skrapor, vatten, pall, stegar m.m.

  • Vad gör jag om jag har klagomål på utfört arbete?

    Ibland blir det inte riktigt som man tänkt sig.

    Om det finns smuts kvar så tänk på att en fönsterruta har mer än en sida, i nio fall av tio sitter smutsen på insidan.

    Dessa reklamationer brukar vi få på våren eller hösten då solen står lågt.
    Om du har dubbel-kopplade fönster finns det tre fönsterytor som smutsen kan sitta på, om så är fallet kan det vara dags att beställa en ”Alla-Sidors” puts. Kontrollera gärna en extra gång att smutsen faktiskt sitter på utsidan Innan du gör en reklamation till oss.

    En reklamation görs via mail eller telefon till vår kundservice, alternativt till i vår chatt. Glöm inte att specificera noga vad det är ni inte är nöjda med samt vilken adress det gäller, så vi så snabbt som möjligt kan åtgärda reklamationen.

    Om ni misstänker att vi har skadat fönstret eller inte är nöjda med putsningen så är ni välkomna att göra en skadeanmälan.
    En skadeanmälan görs via ett digitalt formulär som ni finner här. Glöm inte att uppge Vad det är som blivit skadat, var så informativ som möjligt, det underlättar i handläggningen av ert ärende.

  • Jag tycker det är långt mellan putsningarna?

    Vi putsar ungefär var 6–7 vecka på våra standardscheman.
    Om du upplever att det är långt mellan putsningarna går det bra att boka en extra fönsterputsning – kontakta oss så hjälper vi dig!

  • Hur fungerar det om man vill ha en extra putsning eller putsning till ett speciellt tillfälle?

    Om du vill vara säker på att få fönsterputsning till en speciell dag (födelsedag eller liknande) är det bra om du kontaktar kundservice i så god tid som möjligt.

    Tänk på, ju tidigare vi får in ditt önskemål desto större chans har vi möjlighet att kunna planera in jobbet, och utföra det enligt dina önskemål.

  • Hur fungerar det att abonnera på fönsterputsning?

    Beställningen av ett abonnemang kan ske via hemsida, per telefon/mail eller via våra beställningstalonger som ibland kommer i brevlådan. När beställningen kommit oss tillhanda registrerar vår kundservice er i vårt system och ser till att ni hamnar i rätt område och på rätt plats i körordningen.
    I samband med registreringen skickas en bekräftelse till er tillsammans med ett putsschema för ert område.

    Putsschemat visar i vilka 2-veckorsperioder vi putsar i ert område. I denna 2-veckorsperiod kommer putsarna och putsar de fönster som beställts och ett par dagar efter får ni reda på ert fortsatta abonnemangspris via e-post.

    Om ni inte Aktivt avslutar abonnemanget eller förändrar abonnemanget med några tillval så kommer putsningen att löpa på likt första besöket – Helt utan bindingstid eller uppsägningstid.

  • Kan ni rengöra mina spröjs?

    I grundabonnemanget putsar vi fönsterrutorna och rengör fönsterblecken.

    Rengöring av karmar & bågar och rengöring av avtagbara spröjs är TILLVAL som enkelt kan beställas via vår app, men det går också bra att kontakta kundservice, antingen genom mail eller telefon eller via vår chatt.

    Tänk på att informera oss om dina önskade tillval Innan putsperioden påbörjas, så vi hinner lägga in de önskade tillvalen på putsordern.

  • Hur förhåller ni er till vädret?

    Vi putsar i varierande väder och putsar så länge vi kan utföra arbetet med den kvalité och säkerhet vi har som standard. Oftast kan vi säkerställa ett bra resultat även om det snöar eller regnar hos er – det är värre om det blåser kraftigt. Vid kraftig nederbörd och/eller vind ställer vi in arbetet för att inte riskera eventuella arbetsskador, dessa beslut tas av skyddsombud.

  • Jag behöver hoppa över en putsning eller flera putsningar, hur gör jag då?

    Det är alltid okej att avboka ett par tillfällen per år utan nämnd anledning.
    Om ni t.ex. renoverar eller vill göra ett uppehåll en längre tid så meddela oss i god tid innan så hjälper vi er gärna med det.

    Avbokningar eller förändringar ska göras tidigare än 7 dagar innan putsperioden börjar.