Frågebank

Allmänt

17 resultat

  • Hur får jag min faktura?

    Fakturan skickas till dig via e-post några dagar efter att fönsterputsningen är utförd. Om vi saknar en registrerad e-postadress skickas fakturan istället med post.

    Tips! Du kan enkelt ansluta dig till e-faktura via din internetbank för smidigare hantering av framtida fakturor.

  • Hur fungerar det att beställa fönsterputs? 

    Du beställer enkelt och smidigt den tjänst som passar dig bäst:

    • Utvändigt – Återkommande: Vi putsar dina fönster var 6:e-7:e vecka enligt schema som styrs av ditt postnummer.
      Perfekt för dig som vill ha rena fönster året om och slippa tänka på att boka!
    • Utvändigt – En gång: Vi putsar utvändigt vid ett tillfälle och ditt postnummer styr när fönsterputsningen utförs.
      En tjänst för dig som vill ha fönsterputs vid behov, exempelvis inför en säsong eller flytt!

    • Utvändigt & Invändigt – En gång: Vi putsar utvändigt, invändigt och emellan fönstren för dig som önskar det. När vi hanterat din bokning får du en bekräftelse via e-post med den dag och tid vi bokat åt dig.
      Passar dig som vill ha både insidan och utsidan putsad vid samma tillfälle, inför en flytt eller när du helt enkelt bara vill ha en extra fräsch känsla i hemmet!


      Information för dig som vill beställa endast utvändig fönsterputs:
      – Vid beställning bokas din bottenvåning som standard.
      – Vill du lägga till ovanvåning, uterum eller andra tillval? Lägg en kommentar vid beställningen eller kontakta kundservice så hjälper vi dig!
      – När din beställning hanterats skickas en bekräftelse på bokningen via e-post.
      – Vi har en putsperiod på två veckor och strävar alltid efter att utföra fönsterputsningen inom perioden, förutsatt att inga oförutsägbara förseningar inträffar.

  • Hur vet jag när ni kommer och putsar?

    När du har gjort en beställning får du en bekräftelse via e-post med information om vilka veckor fönsterputsningen beräknas utföras. Klicka här för att se när vi är i ditt område nästa gång.

    • En putsperiod pågår i två veckor vilket innebär att putsningen kan ske när som helst under dessa två veckor.
    • Vi kan inte säga vilken dag det blir i förväg, men eftersom det är utvändig fönsterputsning behöver du inte vara hemma vid besöket.
    • Har du en låst grind, larm eller annat hinder som gör att du behöver veta när fönsterputsningen utförs?
      Kontakta vår kundservice i förväg, så hjälper vi dig att hitta en lösning.

  • Ni var i mitt område men putsade inte mitt hus, varför?

    Det kan bero på flera olika anledningar, den vanligaste orsaken är för dem som har gjort tillvalet ovanvåning.

    Då ovanvåningsputsningar kräver arbete från stege så innebär det att vi måste ha två putsare på plats hos er, en som håller stegen och en som kan utföra själva putsningen.

    Skulle ni se oss i ert område så kan det vara så att putsaren kör själv, då kommer de tillbaka till er så fort dem är två och kan hjälpa er med ovanvåningen.

  • När kommer ni till mig nästa gång?

    Titta gärna på vilket schema ni tillhör. Lägg märke till att en putsperiod pågår i 14 dagar och vår ambition är att vara hos er inom dessa dagarna.

    Har vi inte varit hos er än i denna perioden?
    Eftersom vi är väldigt väderberoende kan det dessvärre vara så att vi har blivit försenade. Trots att solen kanske skiner hos er så kan vi varit försenade från tidigare områden där det har regnat och blåst mycket.

    Vet du om att du justerat ditt abonnemang kan du kanske eventuellt ha hoppat över denna perioden? Kontakta kundservice via mail eller telefon så hjälper vi dig att kolla på just Ditt upplägg av abonnemanget. Du kan även läsa mer om abonnemang på Eriks fönsterputs här.

  • Hur söker jag arbete hos er?

    Vi är ständigt på jakt efter drivna människor som kan komplettera vårt team.
    Våra tre värdeord är ‘Professionellt’ ‘Enkelt’ och ‘Personligt’
    Känner Du att just Du passar in?
    Klicka här eller skicka ett mail så hör vi av oss!

  • Spröjs, vad är det?

    Spröjs är ribbor som delar upp ett fönster i flera mindre rutor inom ett fönsterparti.

    Avtagbara spröjs

    Avtagbara spröjs sitter utanpå glaset och kan enkelt tas bort. För att undvika att vatten rinner bakom spröjsen behöver de monteras ner innan putsningen. Du kan själv välja om du vill att vi hanterar spröjsen åt dig, eller om du föredrar att att hantera dessa själv innan besöket. Vill du ha ett extra skinande och fint helhetsresultat kan du dessutom välja till spröjsrengöring.

    Fasta spröjs

    Om ett fönsterparti är uppdelat i flera glasrutor, hålls dessa ihop av så kallade fasta spröjs. Fasta spröjs är en integrerad del av fönstret och kan inte tas bort, vilket innebär att varje glasruta måste putsas separat.

  • Hur får jag fönsterputsning av min balkong?

    Balkongen/terrassen kan givetvis putsas om ni är hemma vid putstillfället och då släpper igenom våra putsare via huset. Behöver du veta vilken dag vi kommer pga du vill få putsat din balkong, kontakta kundservice via mail eller via telefon så ordnar vi att vi aviserar er dagen innan vi kommer.

    Finns din balkong/terrass på en högre höjd, så får våra putsare Aldrig släppa taget om stegen och klättra över räcket, detta är regler från Arbetsmiljöverket som vi måste gå efter.

  • Arbetar ni under kollektivavtal?

    Ja, vi har kollektivavtal för både tjänstemän (Unionen) och kollektivanställda (Fastighets).

  • Behöver jag tillhandahålla vatten/stege till fönsterputsare?

    Nej, vi har allt material som vi behöver med oss i bilarna. Allt från skrapor, vatten, pall, stegar m.m.

  • Vad gör jag om jag har klagomål på utfört arbete?

    Vi vill givetvis att du ska känna dig nöjd efter fönsterputsning, och om något inte blev som du tänkt dig, så finns vi här för att hjälpa till.

    Att tänka på innan du gör en reklamation:

    • Ta gärna en titt om smutsen sitter på insidan av fönstret. I nio fall av tio sitter smutsen på insidan.
    • Har du kopplade fönster? Smutsen kan sitta mellan fönstren och det kan då vara dags att boka invändig fönsterputs.
    • Finns det färgfläckar eller klisterrester på fönstren? Tänk på att det inte försvinner med vanlig fönsterputs.
      Denna typ av fläckar kräver ofta vassa verktyg, vilket vi inte använder av säkerhetsskäl. Vi är rädda om våra fönsterputsare och dina fönster!

    Så här gör du en reklamation:

    Vänligen kontakta vår kundservice via e-post, telefon eller via chatt på vår hemsida så hjälper vi dig!
    För att vi ska kunna hantera din reklamation snabbare och mer effektivt ber vi dig ange nedan information:

    • Tydlig beskrivning av vad du inte är nöjd med
    • Vilket/vilka fönster det gäller och enkel beskrivning var de sitter
    • Vilken adress det gäller

    Om ni misstänker att vi har skadat fönstret eller inte är nöjda med putsningen så är ni välkomna att göra en skadeanmälan.
    En skadeanmälan görs via ett digitalt formulär som ni finner här. Glöm inte att uppge vad det är som blivit skadat, var så informativ som möjligt, det underlättar i handläggningen av ert ärende.

  • Är det långt mellan fönsterputsningarna?

    Vi putsar ungefär var 6:e–7:e vecka på våra standardscheman.
    Om du upplever att det är långt mellan putsningarna går det bra att boka en extra fönsterputsning – kontakta oss så hjälper vi dig!

  • Hur fungerar det om man vill ha en extra fönsterputsning eller putsning till ett speciellt tillfälle?

    Om du vill vara säker på att få fönsterputsning till en speciell dag (födelsedag eller liknande) är det bra om du kontaktar kundservice i så god tid som möjligt.

    Tänk på, ju tidigare vi får in ditt önskemål desto större chans har vi möjlighet att kunna planera in jobbet, och utföra det enligt dina önskemål.

  • Hur fungerar återkommande fönsterputsning?

    Vid återkommande fönsterputsning har du rena och fina fönster året om. Vi putsar hemma hos dig utifrån ett putsschema som du på ett enkelt sätt kan justera med hjälp av vår app eller mina sidor. Vanligast besöker vi våra kunder, som önskar återkommande fönsterputsning, var 6:-7:e vecka. Putsschemat anger vilka veckor som vi är i ditt område. 🪣

  • Kan ni rengöra mina spröjs?

    I grundabonnemanget putsar vi fönsterrutorna och rengör fönsterblecken.

    Rengöring av karmar & bågar och rengöring av avtagbara spröjs är TILLVAL som enkelt kan beställas via vår app, men det går också bra att kontakta kundservice, antingen genom mail eller telefon eller via vår chatt.

    Tänk på att informera oss om dina önskade tillval Innan putsperioden påbörjas, så vi hinner lägga in de önskade tillvalen på putsordern.

  • Hur förhåller ni er till vädret?

    Vi putsar i varierande väder och putsar så länge vi kan utföra arbetet med den kvalité och säkerhet vi har som standard. Oftast kan vi säkerställa ett bra resultat även om det snöar eller regnar hos er – det är värre om det blåser kraftigt. Vid kraftig nederbörd och/eller vind ställer vi in arbetet för att inte riskera eventuella arbetsskador, dessa beslut tas av skyddsombud.

  • Jag behöver hoppa över en fönsterputsning eller flera putsningar, hur gör jag då?

    Det är alltid okej att avboka ett par tillfällen per år utan nämnd anledning.
    Om ni t.ex. renoverar eller vill göra ett uppehåll en längre tid så meddela oss i god tid innan så hjälper vi er gärna med det.

    Avbokningar eller förändringar ska göras tidigare än 7 dagar innan putsperioden börjar.